Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków

w samodzielnym Publicznym Szpitalu Wojewódzkim im. Papieża Jana Pawła II w Zamościu

§ 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy regulamin określa organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
  2. Przedmiotem skargi może być, w szczególności:
    1. zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez pracowników, naruszenie praworządności lub słusznych interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw;
    2. naruszenie praw pacjentów w zakresie udzielanych przez Szpital świadczeń zdrowotnych.
  3. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb pacjentów i pracowników.
  4. Skarga lub wniosek mogą być składane w imieniu własnym lub w imieniu innej osoby, jeżeli składający posiada należyte umocowanie do reprezentowania interesów osoby, której skarga lub wniosek dotyczy.
  5. Szpital przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski w sposób uwzględniający zasady równego traktowania stron, z zachowaniem zasad obiektywizmu oraz mając na względzie przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa.

§ 2 - PRZYJMOWANIE SKARG I WNIOSKÓW

  1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.
  2. Skarga lub wniosek w formie pisemnej może być przesłana drogą pocztową, kurierską, złożona osobiście w Kancelarii Szpitala, jak również przesłana faksem lub mailem.
  3. Skarga lub wniosek ustny może być złożony osobiście Dyrektorowi Szpitala lub osobie wyznaczonej przez Dyrektora Szpitala, przy czym skargi i wnioski pacjentów przyjmuje pracownik Działu Organizacyjno-Prawnego.
  4. Z przyjęcia skargi lub wniosku wniesionych ustnie w obecności pracownika Szpitala przyjmującego skargę lub wniosek sporządza się Protokół.
  5. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko (nazwę), adres wnoszącego skargę lub wniosek oraz zwięzły opis sprawy.
  6. Skargi lub wnioski wnoszone pisemnie, faksem lub pocztą elektroniczną przyjmuje Kancelaria Szpitala.
  7. Przyjmujący skargi lub wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący skargę lub wniosek.
  8. O tym czy pismo jest skargą lub wnioskiem decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna lub tytuł.
  9. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można jednoznacznie ustalić ich przedmiotu, Dyrektor Szpitala wzywa wnoszącego do złożenia wyjaśnienia w terminie 7 dni.
  10. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie powinny zawierać imię i nazwisko wnoszącego oraz adres do korespondencji.

§ 3 - REJESTROWANIE SKARG I WNIOSKÓW

  1. Rejestr wnoszonych skarg i wniosków prowadzony jest przez Dział Organizacyjno-Prawny w formie papierowej.
  2. Osoby przyjmujące skargi i wnioski zobowiązane są po ich przyjęciu do niezwłocznego przekazania ich Dyrektorowi Szpitala.
  3. Dział Organizacyjno-Prawny prowadzi kwartalną oraz roczną sprawozdawczość dotyczącą skarg i wniosków.
  4. Sprawozdanie dotyczące skarg i wniosków pacjentów jest przedkładane na posiedzeniu Rady Społecznej Szpitala.

§ 4 - ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW

  1. Po zapoznaniu się z treścią skargi lub wniosku Dyrektor Szpitala przekazuje skargę bezpośrednio do Działu Organizacyjno-Prawnego, w celu jej rejestracji i przeprowadzenia czynności wyjaśniających.
  2. Dział Organizacyjno-Prawny w ramach prowadzonych czynności wyjaśniających, ma prawo żądać od innych pracowników Szpitala przedłożenia przez nich pisemnych wyjaśnień, stosownych dokumentów oraz wydania opinii.
  3. Jeżeli skarga dotyczy określonej osoby, nie może być przekazana do rozpoznania tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku bezpośredniej nadrzędności służbowej.
  4. Rozpoznanie skargi lub wniosku polega na przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.
  5. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego sporządza się zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku.
  6. Zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi wraz z całą zgromadzoną dokumentacją jest przedkładana do zatwierdzenia Dyrektorowi Szpitala. Przed zatwierdzeniem Zawiadomienia Dyrektor może żądać dodatkowych wyjaśnień lub powtórzenia postępowania wyjaśniającego.
  7. Skargi i wnioski powinny być załatwione bez zbędnej zwłoki nie później niż w ciągu 30 dni od dnia złożenia lub wpłynięcia wniosku lub skargi.
  8. O każdym przypadku niezałatwienia skargi lub wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 7, osoba rozpatrująca skargę lub wniosek jest zobowiązana powiadomić skarżącego lub wnioskodawcę, podając przyczyny niezałatwienia sprawy w terminie i ustalając nowy termin załatwienia sprawy.

  9. O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się skarżącego lub wnioskodawcę na wskazany adres do korespondencji.

  10. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku powinno między innymi zawierać wskazanie, w jaki sposób skarga lub wniosek zostały załatwione, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub wniosku.

  11. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi lub wniosku powinno zawierać uzasadnienie odmownego załatwienia, jeśli to konieczne uzasadnienie prawne lub medyczne, oraz pouczenie o możliwości złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie skargi lub wniosku.

  12. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku powinno między innymi zawierać wskazanie, w jaki sposób skarga lub wniosek zostały załatwione, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub wniosku.

  13. Uprawomocnienie decyzji organu administracji publicznej lub wyroku wydanego w trybie przepisów kodeksu postępowania cywilnego, kodeksu postępowania karnego, decyzji organów odpowiedzialności zawodowej lekarzy lub pielęgniarek, decyzji Rzecznika Praw Pacjenta i innych uprawnionych organów wydanych w sprawie pomiędzy stronami postępowania może powodować pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpatrzenia, co zamyka sprawę dla skarżącego lub wnioskodawcy.

  14. Dla rozpatrzenia skargi lub wniosku Dyrektor może powołać Komisję. Komisja zbiera materiał w sprawie, analizuje je i sporządza protokół. Do Komisji stosuje się odpowiednio zapisy niniejszego paragrafu.

  15. W przypadku, gdy skarga pacjenta zawiera roszczenie o wypłatę zadośćuczynienia, odszkodowania, renty lub inne tego typu roszczenie, skarga jest także niezwłocznie przekazywana do Zespołu Radców Prawnych.

  16. W przypadku, o którym mowa w ust. 15, wyznaczony radca prawny zawiadamia o roszczeniu ubezpieczyciela Szpitala celem przeprowadzenia postępowania w sprawie likwidacji szkody oraz informuje o tym fakcie skarżącego. Radca prawny prowadzi postępowanie wyjaśniające, jednakże ostateczne stanowisko może być przesłane skarżącemu dopiero po zajęciu stanowiska przez ubezpieczyciela Szpitala w przedmiocie zgłoszonej szkody.

§ 5 - ŚRODKI ODWOŁAWCZE

  1. W terminie 14 dni od doręczenia zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi lub wniosku osobie (lub podmiotowi) składającej skargę lub wniosek przysługuje prawo złożenia umotywowanego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

  2. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jest rozpatrywany w ciągu 30 dni od dnia otrzymania.

  3. W sytuacji uchybienia terminowi, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, Szpital nie jest zobowiązany do ponownego rozpatrzenia skargi lub wniosku.

§ 6 - PRZECHOWYWANIE DOKUMENTACJI

  1. Zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi lub wniosku albo zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi lub wniosku wraz z dokumentacją postępowania przechowywane są w Dziale Organizacyjno-Prawnym.

  2. Dział Organizacyjno-Prawny nadaje numer sprawy zgodny z prowadzonym rejestrem skarg i wniosków oraz zakłada teczkę aktową zgodnie z postanowieniami instrukcji kancelaryjnej.

  3. Niezależnie po przekazaniu zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi lub wniosku lub zawiadomienia o odmownym załatwieniu sprawy, odnotowuje się ten fakt w rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez Dział Organizacyjno-Prawny.

§ 7 - POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
  2. Wszelkie zmiany Regulaminu wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności i są wprowadzone stosownym zarządzeniem Dyrektora.
  3. Regulamin wchodzi w życie z dniem 14 października 2024 r.

Pobierz Regulamin w formacie PDF.

Obrazki z nagrodami i wyróżnieniami Obrazki z nagrodami i wyróżnieniami

Polityka prywatności