Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w samodzielnym Publicznym Szpitalu Wojewódzkim im. Papieża Jana Pawła II w Zamościu
§ 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejszy regulamin określa organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
-
Przedmiotem skargi może być, w szczególności:
- zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez pracowników, naruszenie praworządności lub słusznych interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw;
- naruszenie praw pacjentów w zakresie udzielanych przez Szpital świadczeń zdrowotnych.
- Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb pacjentów i pracowników.
- Skarga lub wniosek mogą być składane w imieniu własnym lub w imieniu innej osoby, jeżeli składający posiada należyte umocowanie do reprezentowania interesów osoby, której skarga lub wniosek dotyczy.
- Szpital przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski w sposób uwzględniający zasady równego traktowania stron, z zachowaniem zasad obiektywizmu oraz mając na względzie przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa.
§ 2 - PRZYJMOWANIE SKARG I WNIOSKÓW
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.
- Skarga lub wniosek w formie pisemnej może być przesłana drogą pocztową, kurierską, złożona osobiście w Kancelarii Szpitala, jak również przesłana faksem lub mailem.
- Skarga lub wniosek ustny może być złożony osobiście Dyrektorowi Szpitala lub osobie wyznaczonej przez Dyrektora Szpitala, przy czym skargi i wnioski pacjentów przyjmuje pracownik Działu Organizacyjno-Prawnego.
- Z przyjęcia skargi lub wniosku wniesionych ustnie w obecności pracownika Szpitala przyjmującego skargę lub wniosek sporządza się Protokół.
- W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko (nazwę), adres wnoszącego skargę lub wniosek oraz zwięzły opis sprawy.
- Skargi lub wnioski wnoszone pisemnie, faksem lub pocztą elektroniczną przyjmuje Kancelaria Szpitala.
- Przyjmujący skargi lub wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący skargę lub wniosek.
- O tym czy pismo jest skargą lub wnioskiem decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna lub tytuł.
- Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można jednoznacznie ustalić ich przedmiotu, Dyrektor Szpitala wzywa wnoszącego do złożenia wyjaśnienia w terminie 7 dni.
- Skargi i wnioski wnoszone na piśmie powinny zawierać imię i nazwisko wnoszącego oraz adres do korespondencji.
§ 3 - REJESTROWANIE SKARG I WNIOSKÓW
- Rejestr wnoszonych skarg i wniosków prowadzony jest przez Dział Organizacyjno-Prawny w formie papierowej.
- Osoby przyjmujące skargi i wnioski zobowiązane są po ich przyjęciu do niezwłocznego przekazania ich Dyrektorowi Szpitala.
- Dział Organizacyjno-Prawny prowadzi kwartalną oraz roczną sprawozdawczość dotyczącą skarg i wniosków.
- Sprawozdanie dotyczące skarg i wniosków pacjentów jest przedkładane na posiedzeniu Rady Społecznej Szpitala.
§ 4 - ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW
- Po zapoznaniu się z treścią skargi lub wniosku Dyrektor Szpitala przekazuje skargę bezpośrednio do Działu Organizacyjno-Prawnego, w celu jej rejestracji i przeprowadzenia czynności wyjaśniających.
- Dział Organizacyjno-Prawny w ramach prowadzonych czynności wyjaśniających, ma prawo żądać od innych pracowników Szpitala przedłożenia przez nich pisemnych wyjaśnień, stosownych dokumentów oraz wydania opinii.
- Jeżeli skarga dotyczy określonej osoby, nie może być przekazana do rozpoznania tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku bezpośredniej nadrzędności służbowej.
- Rozpoznanie skargi lub wniosku polega na przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.
- Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego sporządza się zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku.
- Zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi wraz z całą zgromadzoną dokumentacją jest przedkładana do zatwierdzenia Dyrektorowi Szpitala. Przed zatwierdzeniem Zawiadomienia Dyrektor może żądać dodatkowych wyjaśnień lub powtórzenia postępowania wyjaśniającego.
- Skargi i wnioski powinny być załatwione bez zbędnej zwłoki nie później niż w ciągu 30 dni od dnia złożenia lub wpłynięcia wniosku lub skargi.
-
O każdym przypadku niezałatwienia skargi lub wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 7, osoba rozpatrująca skargę lub wniosek jest zobowiązana powiadomić skarżącego lub wnioskodawcę, podając przyczyny niezałatwienia sprawy w terminie i ustalając nowy termin załatwienia sprawy.
-
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się skarżącego lub wnioskodawcę na wskazany adres do korespondencji.
-
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku powinno między innymi zawierać wskazanie, w jaki sposób skarga lub wniosek zostały załatwione, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub wniosku.
-
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi lub wniosku powinno zawierać uzasadnienie odmownego załatwienia, jeśli to konieczne uzasadnienie prawne lub medyczne, oraz pouczenie o możliwości złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie skargi lub wniosku.
-
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku powinno między innymi zawierać wskazanie, w jaki sposób skarga lub wniosek zostały załatwione, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub wniosku.
-
Uprawomocnienie decyzji organu administracji publicznej lub wyroku wydanego w trybie przepisów kodeksu postępowania cywilnego, kodeksu postępowania karnego, decyzji organów odpowiedzialności zawodowej lekarzy lub pielęgniarek, decyzji Rzecznika Praw Pacjenta i innych uprawnionych organów wydanych w sprawie pomiędzy stronami postępowania może powodować pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpatrzenia, co zamyka sprawę dla skarżącego lub wnioskodawcy.
-
Dla rozpatrzenia skargi lub wniosku Dyrektor może powołać Komisję. Komisja zbiera materiał w sprawie, analizuje je i sporządza protokół. Do Komisji stosuje się odpowiednio zapisy niniejszego paragrafu.
-
W przypadku, gdy skarga pacjenta zawiera roszczenie o wypłatę zadośćuczynienia, odszkodowania, renty lub inne tego typu roszczenie, skarga jest także niezwłocznie przekazywana do Zespołu Radców Prawnych.
-
W przypadku, o którym mowa w ust. 15, wyznaczony radca prawny zawiadamia o roszczeniu ubezpieczyciela Szpitala celem przeprowadzenia postępowania w sprawie likwidacji szkody oraz informuje o tym fakcie skarżącego. Radca prawny prowadzi postępowanie wyjaśniające, jednakże ostateczne stanowisko może być przesłane skarżącemu dopiero po zajęciu stanowiska przez ubezpieczyciela Szpitala w przedmiocie zgłoszonej szkody.
§ 5 - ŚRODKI ODWOŁAWCZE
-
W terminie 14 dni od doręczenia zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi lub wniosku osobie (lub podmiotowi) składającej skargę lub wniosek przysługuje prawo złożenia umotywowanego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
-
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jest rozpatrywany w ciągu 30 dni od dnia otrzymania.
-
W sytuacji uchybienia terminowi, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, Szpital nie jest zobowiązany do ponownego rozpatrzenia skargi lub wniosku.
§ 6 - PRZECHOWYWANIE DOKUMENTACJI
-
Zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi lub wniosku albo zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi lub wniosku wraz z dokumentacją postępowania przechowywane są w Dziale Organizacyjno-Prawnym.
-
Dział Organizacyjno-Prawny nadaje numer sprawy zgodny z prowadzonym rejestrem skarg i wniosków oraz zakłada teczkę aktową zgodnie z postanowieniami instrukcji kancelaryjnej.
-
Niezależnie po przekazaniu zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi lub wniosku lub zawiadomienia o odmownym załatwieniu sprawy, odnotowuje się ten fakt w rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez Dział Organizacyjno-Prawny.
§ 7 - POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Wszelkie zmiany Regulaminu wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności i są wprowadzone stosownym zarządzeniem Dyrektora.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 14 października 2024 r.