Uwaga: Tymczasowa zmiana lokalizacji przychodni z powodu remontu. Sprawdź szczegóły

Prawa Pacjenta

Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Papieża Jana Pawła II w Zamościu świadczy usługi medyczne w zakresie diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji. Dokładamy wszelkich starań, aby Państwa satysfakcja ze świadczonych usług medycznych była jak najwyższa.

Zapraszamy do podzielenia się z nami swoimi spostrzeżeniami, które powstały w związku z pobytem w naszym szpitalu.

Skargi i wnioski

W sprawie skarg i wniosków przyjmuje:

Starszy specjalista Działu Organizacyjno-Prawnego

Monika Zawiślak

od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8:00 do 14:00
piętro II, pokój nr 223

Kontakt:

Telefon: +48 84 677 3334
e-mail: pacjent@szpital.zam.pl

Za wszelkie sygnały dziękujemy. Posłużą one do podnoszenia jakości usług oraz współpracy pacjentów z pracownikami szpitala. Prosimy o podanie adresu zwrotnego – odpowiemy niezwłocznie na wszystkie zgłaszane przez Państwa sprawy.

PRAWA PACJENTA

Opracowano na podstawie ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 581)

Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych

  1. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
  2. Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielania odpowiednich świadczeń, do przejrzystej, obiektywnej procedury ustalającej kolejność dostępu do nich.
  3. Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń:
    1. lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium,
    2. pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).
  4. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia.
  5. W przypadku porodu pacjentka ma prawo do świadczeń związanych z porodem.
  6. Pacjent ma prawo do świadczeń udzielanych z należytą starannością, w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym.

Prawo pacjenta do informacji

  1. Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
  2. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy oraz małoletni, który ukończył 16 lat, mają prawo do uzyskania przystępnej informacji od osoby wykonującej zawód medyczny o:Po uzyskaniu informacji pacjent ma prawo przedstawić swoje zdanie w tej kwestii.
  • stanie zdrowia,
  • rozpoznaniu,
  • proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych,
  • możliwych następstwach ich zastosowania lub zaniechania,
  • wynikach leczenia oraz rokowaniu.
  1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do wyrażenia zgody na udzielanie informacji o stanie zdrowia innym osobom.
  2. Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzieliła mu informacji o swoim stanie zdrowia oraz rokowaniu.
  3. Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania niezbędnych informacji w odpowiedniej formie.
  4. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy oraz małoletni, który ukończył 16 lat, mają prawo do informacji o pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
  5. W przypadku gdy lekarz odstępuje od leczenia, pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy bądź opiekun faktyczny mają prawo do wcześniejszej informacji o zamiarze odstąpienia od leczenia oraz możliwości uzyskania świadczenia u innego specjalisty.
  6. Pacjent ma prawo do informacji o swoich prawach, udostępnianych w formie pisemnej.
  7. Informację o prawach pacjenta udostępnia się w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią także pacjentom niemogącym się poruszać.
  8. Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych.
  9. Pacjent ze szczególnymi potrzebami ma prawo do informacji w sposób dla niego zrozumiały, m.in. z wykorzystaniem środków wspierających komunikację.

Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych

  1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, albo opiekun faktyczny, ma prawo zgłosić działanie niepożądanego produktu leczniczego osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub odpowiedniemu podmiotowi.

Prawo pacjenta do tajemnicy informacji

  1. Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z jego stanem zdrowia, uzyskanych przy udzielaniu świadczeń.
  2. Osoby wykonujące zawód medyczny są zobowiązane do zachowania w tajemnicy informacji dotyczących pacjenta.
  3. Wyjątki mają miejsce, gdy: wynika to z innych przepisów, zachowanie tajemnicy stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia, pacjent lub przedstawiciel wyrazi zgodę na ujawnienie informacji, albo gdy niezbędne jest przekazanie informacji innym pracownikom medycznym.
  4. Obowiązek zachowania tajemnicy obowiązuje także po śmierci pacjenta, chyba że osoba bliska wyrazi zgodę na jej ujawnienie. W sytuacjach spornych decyzję podejmuje sąd.

Prawo pacjenta do wyrażania zgody na udzielanie świadczeń

  1. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu wyczerpującej informacji.
  2. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenia innych świadczeń.
  3. Przedstawiciel ustawowy pacjenta (lub opiekun faktyczny, w przypadku jego braku) ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie świadczeń.
  4. Pacjent, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona lub pacjent z zaburzeniami psychicznymi, lecz posiadający odpowiedni rozeznanie, ma prawo wyrazić sprzeciw wobec udzielenia świadczenia – w takim przypadku wymagana jest zgoda sądu opiekuńczego.
  5. W przypadku zabiegu operacyjnego lub metody leczenia stwarzającej podwyższone ryzyko, zgoda pacjenta powinna być wyrażona w formie pisemnej.
  6. Gdy zgoda jest wyrażana za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta lub przy użyciu podpisu osobistego, wymagana jest forma dokumentowa.
  7. Zasady przeprowadzania badań lub udzielania świadczeń bez zgody pacjenta określają przepisy innych ustaw.

Prawo do poszanowania intymności i godności

  1. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, szczególnie podczas udzielania świadczeń.
  2. Prawo to obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.
  3. Pacjent ma prawo do leczenia bólu.
  4. Na życzenie pacjenta przy udzielaniu świadczeń może być obecna osoba bliska.
  5. Personel medyczny może odmówić obecności osoby bliskiej, gdy istnieje zagrożenie epidemiczne lub kwestie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjenta – odmowę dokumentuje się w dokumentacji.
  6. Obecność osób niezaangażowanych bezpośrednio w świadczenia wymaga zgody pacjenta (lub jego przedstawiciela).

Prawo do dokumentacji medycznej

  1. Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji dotyczącej jego stanu zdrowia i udzielonych świadczeń.
  2. Szpital udostępnia dokumentację pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej.
  3. Dokumentację udostępnia się:
    1. do wglądu w siedzibie, umożliwiając sporządzenie notatek lub zdjęć,
    2. poprzez sporządzenie wyciągów, odpisów lub kopii,
    3. przez wydanie oryginału za pokwitowaniem, z zastrzeżeniem zwrotu w przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia,
    4. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
    5. na informatycznym nośniku danych,
    6. poprzez sporządzenie cyfrowej kopii (skanu) i przekazanie jej elektronicznie lub na nośniku,
    7. zdjęcia rentgenowskie na kliszy udostępniane są za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu.
  4. Po śmierci pacjenta dokumentacja udostępniana jest osobie upoważnionej lub przedstawicielowi ustawowemu. W przypadku sporu decyzję podejmuje sąd.
  5. Za sporządzenie wyciągów lub kopii Szpital pobiera opłatę, z wyjątkiem pierwszego udostępnienia pacjentowi lub jego przedstawicielowi.
  6. Dokumentacja przeznaczona do zniszczenia może być wydana pacjentowi, przedstawicielowi lub osobie upoważnionej.

Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii lekarza

  1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo wnieść sprzeciw, jeżeli opinia lub orzeczenie wpływa na jego prawa lub obowiązki.
  2. Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika, w terminie 30 dni od wydania opinii lub orzeczenia.
  3. Sprzeciw musi być uzasadniony, z odniesieniem do odpowiednich przepisów prawa.
  4. Od decyzji Komisji nie przysługuje odwołanie.

Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego

  1. Pacjent leczony w oddziale ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z bliskimi.
  2. Pacjent ma prawo do odmowy kontaktu.
  3. Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską. W przypadku kosztów – opłata ustalana jest przez Dyrektora Szpitala.
  4. W przypadku pacjentów małoletnich lub niepełnosprawnych, dodatkowa opieka może być sprawowana przez przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego bez opłat.

Prawo do opieki duszpasterskiej

  1. Pacjent hospitalizowany ma prawo do opieki duszpasterskiej zgodnej ze swoim wyznaniem.
  2. W sytuacji pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia, Szpital umożliwia kontakt z duchownym.

Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych

  1. Pacjent hospitalizowany ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych

Obrazki z nagrodami i wyróżnieniami Obrazki z nagrodami i wyróżnieniami

Tekst łatwy do czytania (ETR)

Polityka prywatności