Prawa Pacjenta
Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Papieża Jana Pawła II w Zamościu świadczy usługi medyczne w zakresie diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji. Dokładamy wszelkich starań, aby Państwa satysfakcja ze świadczonych usług medycznych była jak najwyższa.
Zapraszamy do podzielenia się z nami swoimi spostrzeżeniami, które powstały w związku z pobytem w naszym szpitalu.
Skargi i wnioski
W sprawie skarg i wniosków przyjmuje:
Starszy specjalista Działu Organizacyjno-Prawnego
Monika Zawiślak
od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8:00 do 14:00
piętro II, pokój nr 223
Kontakt:
Telefon: +48 84 677 3334
e-mail: pacjent@szpital.zam.pl
Za wszelkie sygnały dziękujemy. Posłużą one do podnoszenia jakości usług oraz współpracy pacjentów z pracownikami szpitala. Prosimy o podanie adresu zwrotnego – odpowiemy niezwłocznie na wszystkie zgłaszane przez Państwa sprawy.
PRAWA PACJENTA
Opracowano na podstawie ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 581)
Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
- Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielania odpowiednich świadczeń, do przejrzystej, obiektywnej procedury ustalającej kolejność dostępu do nich.
-
Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń:
- lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium,
- pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).
- Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia.
- W przypadku porodu pacjentka ma prawo do świadczeń związanych z porodem.
- Pacjent ma prawo do świadczeń udzielanych z należytą starannością, w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym.
Prawo pacjenta do informacji
- Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy oraz małoletni, który ukończył 16 lat, mają prawo do uzyskania przystępnej informacji od osoby wykonującej zawód medyczny o:Po uzyskaniu informacji pacjent ma prawo przedstawić swoje zdanie w tej kwestii.
- stanie zdrowia,
- rozpoznaniu,
- proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych,
- możliwych następstwach ich zastosowania lub zaniechania,
- wynikach leczenia oraz rokowaniu.
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do wyrażenia zgody na udzielanie informacji o stanie zdrowia innym osobom.
- Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzieliła mu informacji o swoim stanie zdrowia oraz rokowaniu.
- Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania niezbędnych informacji w odpowiedniej formie.
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy oraz małoletni, który ukończył 16 lat, mają prawo do informacji o pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
- W przypadku gdy lekarz odstępuje od leczenia, pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy bądź opiekun faktyczny mają prawo do wcześniejszej informacji o zamiarze odstąpienia od leczenia oraz możliwości uzyskania świadczenia u innego specjalisty.
- Pacjent ma prawo do informacji o swoich prawach, udostępnianych w formie pisemnej.
- Informację o prawach pacjenta udostępnia się w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią także pacjentom niemogącym się poruszać.
- Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent ze szczególnymi potrzebami ma prawo do informacji w sposób dla niego zrozumiały, m.in. z wykorzystaniem środków wspierających komunikację.
Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, albo opiekun faktyczny, ma prawo zgłosić działanie niepożądanego produktu leczniczego osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub odpowiedniemu podmiotowi.
Prawo pacjenta do tajemnicy informacji
- Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z jego stanem zdrowia, uzyskanych przy udzielaniu świadczeń.
- Osoby wykonujące zawód medyczny są zobowiązane do zachowania w tajemnicy informacji dotyczących pacjenta.
- Wyjątki mają miejsce, gdy: wynika to z innych przepisów, zachowanie tajemnicy stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia, pacjent lub przedstawiciel wyrazi zgodę na ujawnienie informacji, albo gdy niezbędne jest przekazanie informacji innym pracownikom medycznym.
- Obowiązek zachowania tajemnicy obowiązuje także po śmierci pacjenta, chyba że osoba bliska wyrazi zgodę na jej ujawnienie. W sytuacjach spornych decyzję podejmuje sąd.
Prawo pacjenta do wyrażania zgody na udzielanie świadczeń
- Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu wyczerpującej informacji.
- Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenia innych świadczeń.
- Przedstawiciel ustawowy pacjenta (lub opiekun faktyczny, w przypadku jego braku) ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie świadczeń.
- Pacjent, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona lub pacjent z zaburzeniami psychicznymi, lecz posiadający odpowiedni rozeznanie, ma prawo wyrazić sprzeciw wobec udzielenia świadczenia – w takim przypadku wymagana jest zgoda sądu opiekuńczego.
- W przypadku zabiegu operacyjnego lub metody leczenia stwarzającej podwyższone ryzyko, zgoda pacjenta powinna być wyrażona w formie pisemnej.
- Gdy zgoda jest wyrażana za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta lub przy użyciu podpisu osobistego, wymagana jest forma dokumentowa.
- Zasady przeprowadzania badań lub udzielania świadczeń bez zgody pacjenta określają przepisy innych ustaw.
Prawo do poszanowania intymności i godności
- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, szczególnie podczas udzielania świadczeń.
- Prawo to obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.
- Pacjent ma prawo do leczenia bólu.
- Na życzenie pacjenta przy udzielaniu świadczeń może być obecna osoba bliska.
- Personel medyczny może odmówić obecności osoby bliskiej, gdy istnieje zagrożenie epidemiczne lub kwestie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjenta – odmowę dokumentuje się w dokumentacji.
- Obecność osób niezaangażowanych bezpośrednio w świadczenia wymaga zgody pacjenta (lub jego przedstawiciela).
Prawo do dokumentacji medycznej
- Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji dotyczącej jego stanu zdrowia i udzielonych świadczeń.
- Szpital udostępnia dokumentację pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej.
-
Dokumentację udostępnia się:
- do wglądu w siedzibie, umożliwiając sporządzenie notatek lub zdjęć,
- poprzez sporządzenie wyciągów, odpisów lub kopii,
- przez wydanie oryginału za pokwitowaniem, z zastrzeżeniem zwrotu w przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia,
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
- na informatycznym nośniku danych,
- poprzez sporządzenie cyfrowej kopii (skanu) i przekazanie jej elektronicznie lub na nośniku,
- zdjęcia rentgenowskie na kliszy udostępniane są za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu.
- Po śmierci pacjenta dokumentacja udostępniana jest osobie upoważnionej lub przedstawicielowi ustawowemu. W przypadku sporu decyzję podejmuje sąd.
- Za sporządzenie wyciągów lub kopii Szpital pobiera opłatę, z wyjątkiem pierwszego udostępnienia pacjentowi lub jego przedstawicielowi.
- Dokumentacja przeznaczona do zniszczenia może być wydana pacjentowi, przedstawicielowi lub osobie upoważnionej.
Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii lekarza
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo wnieść sprzeciw, jeżeli opinia lub orzeczenie wpływa na jego prawa lub obowiązki.
- Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika, w terminie 30 dni od wydania opinii lub orzeczenia.
- Sprzeciw musi być uzasadniony, z odniesieniem do odpowiednich przepisów prawa.
- Od decyzji Komisji nie przysługuje odwołanie.
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- Pacjent leczony w oddziale ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z bliskimi.
- Pacjent ma prawo do odmowy kontaktu.
- Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską. W przypadku kosztów – opłata ustalana jest przez Dyrektora Szpitala.
- W przypadku pacjentów małoletnich lub niepełnosprawnych, dodatkowa opieka może być sprawowana przez przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego bez opłat.
Prawo do opieki duszpasterskiej
- Pacjent hospitalizowany ma prawo do opieki duszpasterskiej zgodnej ze swoim wyznaniem.
- W sytuacji pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia, Szpital umożliwia kontakt z duchownym.
Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych
- Pacjent hospitalizowany ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych