
Dyrektor Andrzej Mielcarek komentując przyznanie szpitalowi certyfikatu powiedział między innymi, że kierownictwo i pracownicy szpitala czują się zaszczyceni tak dobrą oceną ich pracy i docenieniem wysiłku włożonego w opanowanie i przestrzeganie standardów w codziennej pracy. Doktor Mielcarek podkreślił, że certyfikat jest przede wszystkim dla pacjentów, którym gwarantuje wysoką jakość usług medycznych, zapewnia bezpieczeństwo procedur medycznych, wiedzę o przebiegu procesu leczenia i możliwość wpływania na jego przebieg. To właśnie pacjenci odniosą największe korzyści z posiadania przez szpital statusu placówki akredytowanej. Natomiast korzyści dla szpitala wynikające z przyznania certyfikatu mają charakter czysto prestiżowy, a także marketingowy. W krajach z normalnie funkcjonującą służbą zdrowia, posiadanie certyfikatu daje placówce bardzo dużo - renomę, co oznacza wielu pacjentów i odpowiednio duże pieniądze dla szpitala. Dyrektor chciałby, żeby przyznanie certyfikatu zostało dostrzeżone przez Narodowy Fundusz Zdrowia i przyniosło wyższy kontrakt dla szpitala. Jednak jak na razie nie może się tego doczekać. Akredytacja jest najskuteczniejszą i najszerzej stosowaną na świecie metodą zapewnienia wysokiej jakości świadczeń medycznych. Jej rola polega na wyszukiwaniu zagadnień, które w największym stopniu wpływają na poziom świadczeń medycznych i bezpieczeństwo pacjentów. Dla tych zagadnień tworzone są mierzalne kryteria oceny placówek opieki zdrowotnej zwane standardami. Akredytacja jako metoda oceny jakości poziomu usług medycznych została wprowadzona w naszym kraju 1997 roku. W Polsce akredytacjami zajmuje się Ośrodek Akredytacyjny Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie. Procedura akredytacyjna rozpoczyna się od złożenia przez placówkę służby zdrowia wniosku do ośrodka. Następnie ośrodek przesyła do placówki specjalny kwestionariusz. Wypełniony kwestionariusz wraca do ośrodka. Kolejnym etapem procedury akredytacyjnej jest wizytacja, której dokonują w szpitalu wizytatorzy ośrodka. W trakcie wizytacji wizytatorzy sprawdzają ponad 50% miejsc pobytu pacjentów, prowadzą obserwacje, przeglądają dokumentację medyczną, techniczną i merytoryczną, przeprowadzają wywiady z personelem szpitala wszystkich szczebli. Generalnie rzecz biorąc weryfikują zgodność stanu faktycznego z obowiązującymi standardami. W przypadku lecznictwa zamkniętego jest ich 209. Po zapoznaniu się kwestionariuszem i raportem z wizytacji Rada Akredytacyjna ośrodka podejmuje decyzję o przyznaniu, warunkowym przyznaniu akredytacji lub odmowie jej udzielenia.